کمک فنر چیست و نقش، انواع و اجزای آن کدام است؟

اگر برای شما هم سوال است که کمک فنر چیست؟ باید به صورت مختصر بگوییم که کمک فنر نقشی بسیار مهمی در ضربه‌گیری را برعهده دارد. زمانی که خودرو از روی دست اندازی رد می‌شود، این قطعه کمک می‌کند تا ضربه وارد شده به ماشین دفع شود. بنابراین نبودن این قطعه سبب می‌شود تا در زمان عبور از روی دست اندازها و یا ترمزهای شدید که باعث بالا و پایین شدن ماشین می‌شود ضربه به بدنه خودرو وارد شود.

می‌توان گفت که این قطعه نقش بسیار مهمی در خودرو دارد و وجود آن‌ ضروری می‌باشد. چرا که در صورت نبود این قطعه بعد از مدت کوتاهی خودرو دچار آسیب‌های شدیدی می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به نقش این قطعه و به دیگر موارد مربوط به آن بپردازیم. اگر در این باره سوالاتی دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به مقاله انواع فنر و کاربرد آن مراجعه کنید.

کمک فنر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم کمک فنر جزو یکی از مهمترین قطعات در خودرو به شمار می‌آید. این قطعه دارای اشکال و ابعاد مختلفی نیز می‌باشد و بسته به اینکه از چه نوعی است قطعات آن‌ با یکدیگر متفاوت است. همچنین این قطعه مانع از ورود ضربات به خودرو می‌شود و شدت ضربه را به حداقل می‌رساند تا ضربه وارد شده به اتاق خودرو و جلوبندی آن وارد نشود.

می‌توان اشاره کرد که اگر در خودروها این قطعه آسیب ببیند، در این مواقع عبور از سطوح ناهموار و دست اندازها غیرممکن می‌شود و به اتاق خودرو و خود راننده ضربه وارد خواهد شد. در زمانی که ماشین‌ها از سطح ناهمواری در حال حرکت و عبور هستند ضربه وارد شده به این قطعه وارد می‌شود و فنرها با باز و بسته شدن ضربات را مهار می‌کنند تا اتاق خودرو آسیبی نبیند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به اینستاگرام کبیر فنر مراجعه کنید.

 

مطالب مرتبط: فنر خودرو و انواع و کاربردهای آن

 

نقش کمک فنر

از اصلی‌ترین وظیفه‌ای که این قطعه برعهده دارد، جلوگیری کردن از چرخش خودرو به سوی دیگر است. چرا که نبودن این قطعه سبب می‌شود تا خودرو در زمان رد شدن از مسیرهای ناهموار جهش خود را از دست بدهد. کمک فنر  مانع از این اتفاق می‌شود. یکی دیگر از نقش کمک فنر در زمان ترمز گرفتن ماشین است. زیرا در زمان ترمز گرفتن ناگهانی خودرو تکان شدیدی می‌خورد.

در صورت نبودن آن فشار زیادی به بدنه ماشین وارد خواهد شد. همانطور که می‌دانید رانندگی در جاده‌های ناهموار و دارای پیچ و خم کمی دشوار است. بنابراین از دیگر نقش‌های این قطعه می‌توان به این اشاره کرد که وجود این قطعه در جاده‌های پر پیچ و خم سبب می‌شوند تا خودرو کج و منحرف نشود. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آپارات کبیر فنر مراجعه کنید.

 

نقش کمک فنر

 

انواع کمک فنر

به طور کلی کمک فنر دارای دسته‌های متعددی است. همچنین شما می‌توانید برای آشنایی با نحوه تولید فنر به سایت کبیر فنر مراجعه کنید. انواع کمک فنر به شرح زیر می‌باشد:

 

انواع کمک فنر

 

هیدرولیکی

این مدل از قطعه با استفاده از روغن به عنوان قطعه ضربه‌گیر است و به قطعه فنر اصلی اضافه خواهد شد.

 تلسکوپی

مدل تلسکوپی شامل ۲ لوله می‌باشد که داخل همدیگر قرار می‌گیرند. با استفاده از کمپرسور هوا فشار هوا داخل لوله را افزایش می‌دهند که سبب کم شدن نوسانات و لرزش ماشین می‌شود.

گازی یا بادی

این نوع از قطعه با استفاده از گاز به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند و به فنر اصلی اضافه خواهد شد.

هیدرو استاتیک

این مدل فنر نیز با استفاده از یک ماده سیال هیدرولیکی تحت عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند و در نهایت به فنر اصلی اضافه می‌شود.

قابل تنظیم

این مدل از کمک فنر برای مطابقت پیدا‌کردن با نیازهای مختلف خودروهای مختلف می‌باشد و به صورت اتوماتیک و دستی قابلیت تنظیم دارد.

اهرمی

مدل اهرمی نیز با استفاده از یک سیستم اهرمی که از جنس فلز می‌باشد عمل کرده و در آخر به فنر اضافه خواهد شد.

به طور کلی باید ذکر کنیم که هرکدام از این انواع مدل‌های این قطعه دارای ویژگی و مزیت‌های منحصر به فرد خود می‌باشد که بسته به شرایط و نیاز ماشین انتخاب خواهند شد. شما مشتریان گرامی می‌توانید برای انتخاب هرکدام از این قطعه‌ها به بخش محصولات کبیر فنر مراجعه کنید.

اجزای کمک فنر

همانطور که می‌دانید اجزای کمک فنر یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت دارند. اجزایی که در آن استفاده شده بستگی به نوع این قطعه دارد. اما اجزایی نیز وجود دارند که در این قطعه ثابت هستند. این اجزا شامل: ضربه‌گیر، پایه کمک، میل کمک، سوپاپ سر میل کمک، توپی سر کمک اشاره کرد. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید برای تماس با کبیر فنر اقدام کنید.

 

اجزای کمک فنر

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله به بررسی کمک فنرها، اجزا، نقش و انواع مختلف آن پرداختیم. امیدواریم که مطالب گفته شده در این باره برای شما مفید واقع شود. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره کبیر فنر به قسمت درباره ما در وب سایت این مجموعه مراجعه کنید.

keyboard_arrow_up