انواع فنر و کاربردهای آن

از انواع فنر برای ذخیره انرژی مکانیکی در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، لوازم خانگی، ابزار و ماشین آلات مکانیکی و صنعتی استفاده می‌کنند. از آن جایی که تمامی فنرها ابزاری هستند برای ذخیره انرژی مکانیکی به همین دلیل نیز از این ابزار در این صنایع استفاده می‌کنند. به طور کلی، فنر و یا اسپرینگ به جسمی گفته می‌شود که حالت کشسانی یا ارتجاعی داشته و زمانی که به آن فشار وارد کنید، فشرده خواهد شد و بعد از رها کردن در جهت عکس آن، فنر انرژی دریافت کرده را آزاد کرده و به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

در واقع این تعریفی کلی در رابطه با فنر می‌باشد که انواع فنر را شامل می‌شود. شما می‌توانید برای مطالعه دقیق و بیشتر انواع فنر و کاربردها و نحوه کارکرد آن‌ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و این مقاله را با دقت مطالعه نمایید. ما، در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع فنرها و کاربردهای متنوع آن‌ها، مهمترین کاربرد، اصول به کارگیری فنر و سایر موضوعات مربوط به فنرها بپردازیم. پس لازم است تا اگر در هر یک از این موضوعات سوالی دارید این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

انواع فنر و کاربرد متنوع آن

همانطور که اشاره کردیم فنر جسمی ارتجاعی و کشسان بوده که موجب ذخیره انرژی مکانیکی می‌شود. اما انواع فنرها تشکیل شده‌اند از فنرهایی که براساس جنس، حالت ماده، میزان تغییر حالت، شکل و کاربرد و نحوه تولید آن متفاوت هستند. هر یک از فنرها با ویژگی‌های منحصر به فردی که ذکر شد در صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس انواع فنر

فنرها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود اما به طور کلی فنر فولادی و فنر غیرفولادی دو دسته از جنس فنرها محسوب می‌شوند. فنر فولادی یکی از انواع فنر بوده که با آلیاژ منگنز، کروم و سیلیسیوم ساخته می‌شود. فنر غیرفولادی نیز فنری می‌باشد که از جنس پلاستیکی، روغنی، گازی و پنوماتیکی استفاده خواهد شد که به طور کلی در صنایع مبل و تخت استفاده خواهد شد.

حالت ماده انواع فنرها

فنر پنوماتیک یا فنر هوایی، فنری است که دارای محفظه کشسان و پر از هوای کم فشار بوده که در سیستم تعلیق قطار شهری و بین شهری از این فنر استفاده خواهد شد. فنرهای هیدرولیکی یا روغنی، فنرهایی می‌باشند که دارای محفظه روغنی هستند و برای گرفتن ارتعاشات در انواع خودروها از این فنر استفاده می‌شود. فنرهای مکانیکی نیز یکی از فنرهای بسیار پرکاربرد محسوب می‌شوند که در صورت وارد کردن فشار به این نوع فنر، انرژی خود را ذخیره می‌کنند و سپس بعد از رها کردن فشار، این فنر انرژی را آزاد می‌کند.

تغییر حالت فنر

بهتر است بدانید که انواع فنر براساس میزان تغییر حالتشان نیز متفاوت هستند و از انواعی تشکیل شده‌اند. فنرهای خطی فنرهایی را شامل می‌شود که با افزایش نیرو، هنگام تغییر شکل رفتاری خطی از خود نشان خواهد داد و انرژی خود را اینگونه تخلیه خواهد کرد. فنرهای نرم شونده به انواع فنری گفته می‌شود که با افزایش دادن نیرو در هنگام تغییر شکل دادن، رفتاری غیر خطی یعنی تغییرات طولی کم و زیاد را از خود نشان خواهد داد.

فنر های سخت شونده نیز به نوع فنری گفته می‌شود که در هنگام افزایش نیرو و سپس هنگام تغییر شکل رفتاری مخالف نیروی وارد شده نشان خواهد داد و این یعنی نیروی کم با تغییرات زیاد و نیروی زیاد با تغییرات کم.

 

انواع فنر براساس نحوه ساخت

 

نحوه ساخت انواع فنر

انواع فنر در هنگام ساخت نیز با یکدیگر متفاوت‌اند و از فنرهای مختلفی تشکیل می‌شوند. فنرهای پیچشی و فنرهای مارپیچی دو نمونه از انواع فنر می‌باشند که نحوه ساخت آن با یکدیگر متفاوت است.

فنرهای پیچشی به یکی از انواع فنر گفته می‌شود که سیم یا میله‌ای فلزی داشته تا برای ایجاد گشتاور به دور خود بپیچد. در واقع هنگام وارد کردن نیرو به این نوع فنرها انرژی حاصل از گشتاور در فنر پیچشی ایجاد خواهد شد. بهتر است بدانید که فنرهای پیچشی یکی از انواع فنرهایی می‌باشند که در لوازم خانگی و تجهیزات خودرو استفاده می‌شوند.

فنرهای مارپیچی نیز به نوعی فنر گفته می‌شود که شکل مارپیچی داشته و از سیم و مفتول ساخته شده است. فنرهای مارپیچی از جنس، ضخامت و تعداد حلقه‌های مختلفی برخوردار است و تمامی این موارد بستگی به نوع کاربرد و میزان کشش وارد شده بر آنها متغیر می‌باشند. فنرهای مارپیچی خود، به دو دسته فشاری و کششی تقسیم خواهند شد.

 

انواع شکلها و کاربردهای فنرها

 

شکل و کاربرد انواع فنر

از انواع مختلف فنر می‌توان به فنر کششی، فنر حلقوی، فنر فشاری، فنر واشری، فنر تسمه ‌ای، فنر شاخکی، فنر دایره‌ ای و فنر فرم‌ دار اشاره کرد.

  • فنر کششی: فنرهای کششی، فنری می‌باشند که حلقه‌های آن به هم متصل بوده و فقط با کشیدن آن، بین حلقه‌ها فاصله ایجاد شود. با کشیدن فنرهای کششی در آن‌ها انرژی ذخیره می‌شود و سپس با رها کردن آن، انرژی نیز آزاد می‌شود. فنرهای کششی با داشتن دو قلاب در دو طرف خود به محل مورد نظر متصل خواهند شد که از این نوع فنرها در برف پاک کن‌های اتومبیل و درهای اتومبیل استفاده خواهد شد.
  • فنرهای حلقوی: به نوع فنری گفته می‌شود که به شکل حلقوی بوده و از جمله کاربردهای آن می‌توان در صنایع ساختمان سازی، طراحی و ساخت ابزار و یراق آلات اشاره کرد.
  • فنرهای فشاری: یکی از انواع فنر ها، فنر فشاری می‌باشد که در بین حلقه‌های مارپیچی فاصله‌ای وجود داشته که با وارد کردن فشار به این فنر، فنر جمع شده و نوعی انرژی را در خود ذخیره خواهد کرد. تحمل فشار این نوع فنر بسیار بالا بوده و به همین علت نیز در صنایع خودروسازی برای ساخت کمک فنرهای اتومبیل استفاده می‌شود.
  • فنرهای واشری: نوع فنری هستند که قطعاتی همچون پیچ و مهره را در خود جای خواهند داد و شکلی مخروطی با سوراخی در مرکز دارند. درست است که فنرهای واشری ناپایدار می‌باشند اما در هنگام نیاز به مکانیزم عملکرد سریع، می‌توان از فنرهای واشری استفاده کرد. مهمترین کاربرد فنرهای واشری، پیچ و مهره‌‌ها و کنار هم قرار دادن فنرهای موازی می‌باشند.
  • فنرهای تسمه ‌ای: به نوعی از فنر گفته می‌شود که از نوعی فولاد ساخته شده و و نوعی فنر تخت می‌باشد که نام دیگر آن فنر ساعت است. فنر تسمه ‌ای در صنعت ساعت کاربرد داشته و نیروی چرخشی را کنترل کرده و با چرخیدن، انرژی لازم خود را ذخیره می ‌کند.
  • فنر شاخکی: یکی از انواع فنر می‌‌باشد که دارای دو سر بوده و هر یک از سرهای فنر از شاخکی صاف برخوردار است. فنرهای شاخکی به شکل مفتولی ساخته شده‌اند و در صنایع طلاسازی، نساجی، وسایل الکتریکی، ابزار و یراق، قفل سازی، خودروسازی و گیره‌ های تزیینی استفاده می‌شود.
  • فنر دایره‌ای: فنرهای دایره‌ای از انواع فنر هایی است که جنس آن فولاد کربن یا سیم پیچ استیل می‌باشد که هر دو سر آن را به هم متصل می‌کند و موجب به تشکیل شکل دایره می‌شود. فنرهای دایره‌‌ای به دو دسته کششی و فشاری تقسیم می‌شود که در موتورهای تسمه‌دار، اتصالات برقی و همچنین مهر و موم روغن‌ها استفاده می‌شود.
  • فنرهای فرم ‌دار: این نوع فنر در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود. به عنوان مثال یکی از کاربردهای استفاده آن در صنایع خودروسازی برای زیر سیگاری اتومبیل‌ها می‌باشد.

تمامی انواع فنر ذکر شده در برابر نیروها می‌توانند از خود مقاومت نشان دهند و می‌توانند نیروها را در حجم، دما، فشار و ویسکوزیته کنترل کنند.

معرفی کاربردهای انواع فنر ها

مهمترین کاربرد انواع فنرها

همانطور که قطعاً خودتان نیز می‌دانید فنرها در وسایل پیرامون ما وجود داشته و نقش فوق‌العاده ویژه‌ای را بر عهده دارند. هرچند که این وسیله بسیار کوچک بوده و بی‌اهمیت به نظر می‌رسد، اما نقش فوق‌العاده‌ای را در تمامی ابزارها ایفا می‌کند.

به طور کلی فنرها از زمان‎‌‌های قدیم در وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و کاربردهای مختلفی نیز در صنایع متفاوت دارند. از جمله مهمترین کاربرد فنرها می‌توان به استفاده آن در صنعت خودروسازی، الکترونیکی و مکانیکی اشاره کرد.

  • کاربرد فنر در صنعت خودروسازی: به طور کلی فنرها در ساختن بخش‌های مختلفی از خودرو به کار می‌روند که باعث می‌شوند خودروها عملکرد بهتری داشته باشند. کاربرد اصلی فنرها در سیستم خودروها مربوط به سیستم تعلیق خودرو می‌باشد که موجب جلوگیری از لرزش و لغزش خودروها می‌شود.
  • کاربرد فنر در صنعت الکترونیکی: فنر در صنعت‌های الکترونیکی همچون تلفن، کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می‌شود. در حقیقت استفاده انواع فنر در صنعت‌های الکترونیکی به عنوان منبع ساپورت‌ها و تغذیه‌ها استفاده می‌شود.
  • کاربرد فنر در صنعت مکانیکی: نوعی فنر در صنعت‌های مکانیکی نیز استفاده خواهد شد. شما می‌توانید انواع فنر را در صنایعی همچون در، پنجره، ماشین آلات و چنین وسایلی مشاهده کنید.

 

اصطلاحات فنی انواع فنر

اصطلاحات فنی انواع فنر

برای انواع فنر اصطلاحات فنی وجود دارد که سازندگان آن و سازندگان وسایل با توجه به اصطلاحات فنی انواع فنر، آن را برای استفاده در وسیله مورد نظرشان به کار می‌‌برند. از جمله اصطلاحات فنی انواع فنر را در این بخش بازگو می‌کنیم تا شما نیز بتوانید با این اصطلاحات آشنا شوید.

  • قطر سیم یکی از اصطلاحات معروف نوعی از فنر است که به قطر سیم‌های به کار رفته در ساختن فنر اشاره دارد. در واقع قطر سیم‌ها در ساختن فنر در دستگاه تولید فنر قرار گرفته و موجب ساخت فنر می‌شود.
  • تعداد لفاف، بیان کننده این موضوع است که در ساخت هر فنر چند دور سیم دور آن پیچیده شده تا یک فنر ساخته شود.
  • قطر داخلی، اصطلاحی است که بیان کننده این است که برای قرار دادن یک فنر داخل سوراخ، اندازه آن مناسب است یا خیر.
  • قطر خارجی نشان دهنده اندازه‌ ای است که فنرها دارند.
  • ظرفیت بار، اصطلاح دیگری است که نشان دهنده این است که فنر می ‌تواند حداکثر تا چه میزان باری را تحمل کرده و در خود جای دهد.
  • طول فری لن نشان دهنده این است که فنر در حالت بدون بار چه طولی دارد.

معرفی اصول کار انواع فنر های کبیرفنر

اصول کاری فنر

انواع فنر هنگامی که ساخته می‌شوند اصول کاری خودشان را دارند و اهمیت این اصول باعث می‌شود تا از فنرها به شیوه‌ای صحیح استفاده کنند و این فنرها به شیوه‌ای صحیح عمل کنند و این موضوع باعث درست کار کردن وسایل مختلف می‌شود که فنر در آن‌ها به کار رفته است. اصول کلی که در ساخت انواع فنرها رعایت می‌شود در این بخش ذکر خواهد شد تا شما بتوانید با توضیح کوتاه، این مسئله را متوجه شوید.

  • قانون هوک نشان دهنده این موضوع است که فنرها، زمانی که به آن نیرویی وارد می‌شود تا حد زیادی دچار تغییر می‌شوند و زمانی که نیروی وارد شده به فنر قطع شود به حالت اولیه خود باز می‌گردند.
  • طراحی صحیح فنر نشان دهنده این موضوع است که در زمان طراحی باید به نکاتی دقت کنید که بسیار مهم هستند. از جمله این نکات می‌توان به کاربرد و موارد استفاده فنر اشاره کرد که باید در هنگام طراحی فنر به آن توجه داشته باشید. به عنوان مثال باید با توجه به کاربرد فنر مشخص کنید که حد کشسانی فنر به چه صورت باید باشد.
  • استفاده از مواد مناسب برای ساختن انواع فنر نیز یکی از اصول کاری فنر است که باید به آن توجه لازم و کافی داشته باشید چرا که این موضوع بسیار مهم می‌باشد.
  • انجام فرایندهای تولید فنر براساس استانداردهای موجود در این زمینه. یعنی ساختن انواع فنر باید براساس استانداردهایی باشد که برای ساخت آن وجود دارد. در واقع ساخت فنر برای استفاده در وسایل مختلف استانداردهای مختلفی را دارد که یک تولید کننده ملزم به رعایت کردن آن می‌باشد.
  • کنترل کیفیت از نظر مواد اولیه به کار رفته و نوع ساخت، یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.
  • نصب فنرها در مکان درست و سپس نگهداری درست و ایمن از آن‌ها نکات مهمی است که باید به رعایت آ‌ن‌ها بپردازید.

شما می‌توانید در شرکت فنرسازی کبیر، انواع فنر را که با شکل و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند تهیه کنید. در شرکت فنرسازی کبیر فنرهای کوچک، بزرگ، طولانی با پیچشی دو برابر و ابعاد مختلف می‌توانید مشاهده کنید. شما با مراجعه به سایت فنرسازی کبیر و یا مراجعه حضوری می‌توانید انواع فنرهای مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنید.

در واقع اگر شما از جمله افرادی هستید که به دنبال فنرهای استاندارد و با کیفیتی هستید می‌توانید با متخصصان این شرکت تماس حاصل نمایید. شما با شماره ‌گیری متخصصان این شرکت که در این بخش درج شده است می‌توانید مشاوره رایگان در خصوص خرید فنر پیچشی دریافت کنید و سپس اقدام به خرید و تهیه این نوع فنر کنید.

ویدیوهای تولید کننده انواع فنرها در شرکت کبیرفنر

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع فنر را به شما معرفی کنیم و نکته‌هایی را در خصوص فنرها برای شما بیان کنیم. یکی از بهترین شرکت‌ها و مجموعه‌های ساخت فنر در تهران مجموعه‌ی کبیرفنر است که با توجه به معیارها و استانداردهای موجود در این زمینه فنرهایی با کیفیت بالا را تولید می‌کند. شما می‌توانید مابقی ویدیوی تولیدی انواع فنرها در آپارات را مشاهده و ارتباط با کارشناسان و مشاوران آن‌ها اطلاعات بیشتری را درباره‌ی فنرها به‌دست بیاورید. 

keyboard_arrow_up