واشر فنری چیست و انواع آن کدام است؟

معرفی واشر فنری

واشر فنری از جمله قطعات کوچکی است که از آن در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و کاربردهای آن با توجه به طراحی و شکل ظاهری که دارد بسیار زیاد است. از این نوع از فنرها که تاکنون تولید شده برای تعادل و تثبیت‌کردن فنرها و اجزای دیگر استفاده می‌شود. این نوع از فنر به خاطر طراحی خاص و جنس و کاربردهایی که دارد در تولید وسایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل هم دارای اهمیت است. در ادامه می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره‌ی این فنر برای شما بیان کنیم و چند نوع از انواع واشر فنری را به شما معرفی کنیم.  شما می‌توانید در اینستاگرام ما اطلاعات بیشتری را درباره‌ی این نوع واشر به دست بیاورید.

 

واشر فنری چیست ؟

 

واشر فنری چیست ؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم واشرهای فنری یکی از انواع واشر‌هایی هستند که در وسایل مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی نیز دارند. از این نوع از واشرها برای تنظیم‌کردن و تثبیت‌کردن فشاری که به پیچ و مهره وارد می‌شود، استفاده کنید. واشر‌های فنری به خاطر ساختاری که دارند می‌توانند از گشتاور زیادی که بر پیچ‌ومهره‌ها وارد می‌شود، به خوبی جلوگیری کند و همچنین مانع از آسیب دیدن پیچ‌ومهره در اثر فشار می‌شود. 

طرز استفاده از واشر فنری به این صورت است که شما واشر را بین سر پیچ و آن سطحی که مدنظر دارید، قرار می‌دهید و پیچ را با کمک پیچ گوشتی سفت می‌کنید. برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید، می‌توانید در آپارات نحوه‌ی استفاده از آن را مشاهده کنید. 

 

انواع واشر فنری

 

انواع واشر فنری

واشرهای فنری که کاربردهای بسیار زیادی در وسایل مختلف دارند، دارای انواع مختلفی هستند که هر نوع واشر با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، دارای کاربردهای متفاوتی است. هر نوع واشر فنری می‌تواند از متریال‌های مختلفی همچون پلاستیک، فولاد، آلومینیوم، آهن و.. ساخته شده باشد که شما می‌توانید از هر کدام از آن‌ها که برای کار شما مناسب است، استفاده کنید. در ادامه انواع این فنرها را معرفی کرده و مطالبی را راجع به آن‌ها برای شما بازگو می‌کنیم. 

واشر فنری استیل

واشر فنری استیل با توجه به نامی که دارد از جنس استیل ساخته شده است و به همین خاطر هم از مقاومت بالایی برخوردار است. از نظر ظاهری شکل این واشر فنری شبیه به یک حلقه‌ی مارپیچی است که سر و انتهای آن بهم متصل نیست و از یکدیگر جدا است. این نوع از انواع واشرهای فنری در وسایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عملکرد هر چه بیشتر دستگاه کمک می‌کند. این واشر به خاطر این که نوعی واشر فلزی محسوب می‌شود، استحکام خیلی خوب و بالایی دارد و می‌توان در وسایلی که نیاز به پخش نیرو و فشار زیادی دارد، از آن استفاده کرد. 

واشر فنری بشقابی

نوع دیگری از واشرهای فنری، واشر فنری بشقابی است. ابن واشر به خاطر ضخامت زیادی که دارد به فنر صفحه‌ای هم شهرت دارد و با این اسم هم شناخته می‌شود. ویژگی‌های این واشر همچون ضخامت زیاد تحمل‌کردن فشارهای خیلی زیاد، طول عمر بالا و… باعث شده تا این واشر به یک واشر خاص تبدیل کرده است. البته باید بگوییم این نوع واشر از فولاد دایره‌ای ساخته شده است و می‌تواند نیرو را به صورت متمرکز منتقل کند. روش تولید واشر بشقابی را می‌توانید در دیگر منابع بخوانید و با آن آشنایی پیدا کنید. 

واشر فنری تخت

واشرهای فنری تخت همانطوری که از اسمشان مشخص است حالت تخت و صاف دارند و هیچ انحنای در آن‌ها وجود ندارد. این واشرها فلزی هستند و ساخت واشر پلاستیکی آن هم ممکن است انجام شود اما با توجه به وظیفه‌ای که دارند، تولید آن کار جالبی نیست. وظیفه‌ای که این نوع از واشر فنری بر عهده دارد، این است که فشار وارد شده را به صورت کاملا یکنواخت بر روی سطح پخش کند. کار اصلی این نوع واشر جلوگیری کردن از نفوذ پیدا کردن و یا فشرده شدن مواد زیرین است. 

 

واشر فنری پیچ و مهره

 

واشر فنری پیچ و مهره

این نوع واشر فنری در بین پیچ و مهره قرار می‌گیرد و فشاری که به پیچ و مهره وارد می‌شود را کنترل می‌کند. در حقیقت با تنظیم‌کردن فشاری که بر این دو قطعه یعنی پیچ‌ومهره وارد می‌شود گشتاور وارد شده به آن دو را کنترل کرده و از خراب‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. این نوع واشر از واشرهای فنری در دسته‌ی محصول واشر نسوز قرار می‌گیرد. 

واشر فنری پشت بلبرینگ

واشرهای فنری پشت بلبرینگ نوع بعدی از واشرهای فنری هستند که از آن‌ها برای تقسیم فشار و جلوگیری‌کردن از شل‌شدن اجزائی که بر روی هم مونتاژ شده‌اند، استفاده می‌شود. با توجه به نامی که دارند، همانند یک فنر در بیشتر اوقات عمل می‌کنند و باعث می‌شوند اجزا در اثر تکان‌ها و یا خوردگی‌هایی که در آن‌ها رخ می‌دهد، شل نشوند. این واشرها چون در ماشین‌آلات صنعتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس فلزی و نسوز هستند. اگر برای شما سوال شده که واشر نسوز چیست، می‌توانید مقالات دیگر ما را که درباره‌ی این نوع واشر است، بخوانید.

کلام آخر 

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با واشر فنری و انواع مختلف آن آشنا کنیم و نکاتی را در خصوص هر کدام از مدل‌های این واشر برای شما بازگو کردیم‌. کار اصلی این نوع از واشرها این است که واشرهای وارد شده با اجزائی با آن‌ها در ارتباط هستند را کنترل کنند و آن فشار را بین آن‌ها به خوبی پخش کنند. شما می‌توانید این مدل از واشرها را از شرکت معتبر کبیر فنر تهیه کنید. این شرکت حرفه‌ای به واسطه‌ی استفاده از مواد مرغوب و داشتن متخصصانی کاربلد بهترین واشرهای فنری را تولید می‌کند. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر قسمتی با عنوان درباره شرکت کبیر فنر را مطالعه کنید. 

همچنین اگر می‌خواهید که با دیگر محصولات شرکت کبیرفنر آشنا شوید، می‌توانید از طریق تماس با کبیر فنر و کارشناس‌های آن‌ها اطلاعات خوبی را به دست بیاورید و از کاربرد هر محصول تولیدی توسط این شرکت مطلع شوید. 

از این که ما را شایسته‌ی نگاه گرم و مهربانتان دانسته و تا آخر مطالب را مطالعه کردید، از شما بسیار سپاسگزاریم‌. 

keyboard_arrow_up