آشنایی با نحوه تولید فنر

نحوه تولید فنر موضوعی است که قصد داریم به آن بپردازیم. همانطور که می‌دانید فنر قطعه‌ای است که در زمان جواب به یک نیروی خارجی، دچار تغییر شکل خواهد شد. در دنیای امروز ساخت فنر در تهران و سراسر ایران و دنیا به شکل‌های متعددی است. کاربردها و نیز مزایا و معایب فنر در صنایع مختلف و همچنین زندگی روزمره ما زیادی وجود دارند.

به همین علت نحوه تولید انواع فنر و کاربرد آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه تولید کنندگان بتوانند فنرهای با کیفیت بالا را در بازار عرضه کنند، در فرآیند ساخت این قطعه از ماشین آلات مکانیکی بروز استفاده می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه تولید فنر آشنا کنیم. در نتیجه اگر در این باره سوالاتی دارید و یا به این موضوع علاقمند هستید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام کبیر فنر مراجعه نمایید.

مراحل ساخت و نحوه تولید فنر

همانطور که اشاره کردیم از آنجایی که فنرها بسیار پرکاربرد می‌باشند و از آن‌ها در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود، روش های ساخت فنر نیز با یکدیگر متفاوت است. بنابراین با توجه به کارایی موردنظر و نوع فنر باید دستگاه تولید فنر مناسب را انتخاب کرد. برای اینکه فنر تولید شده کیفیت مناسب و موردنظر را داشته باشد، تولیدکنندگان باید در روند تولید این قطعه استانداردهای خاصی را رعایت کنند. در ادامه مطلب انواع نحوه تولید فنر و فنر کششی را برای شما شرح خواهیم داد.

 

مراحل ساخت و نحوه تولید فنر

 

تولید فنر با فرایند گرمایشی

یکی دیگر از نحوه تولید فنر، فرآیند گرمایشی می‌باشد. فرایند گرمایشی یکی از رایج‌ترین روش تولید فنر است. در این روش ساخت فلز موردنظر را با توجه به نوع جنس آن در مدت زمان مشخصی، تحت دمای خاصی قرار می‌دهند. با استفاده از این گرما عمل فشرده‌سازی صورت می‌گیرد و همچنین با استفاده از عمل گرمازایی، فنرها قابلیت ارتجاعی و الاستیکی و نیز حد کشسانی فنر را به خود حفظ خواهند کرد. نکته حائز اهمیت در نحوه تولید انواع فنر این است که تولید‌کننده باید به نوع فلزی که که از آن در تولید این قطعه استفاده می‌کند، توجه کند. چرا که برای فلزهای مختلف، دمای متفاوتی درنظرگرفته می‌شود.

 

نحوه ساخت فنر با فرایند گرمایشی

 

روش تولید فنر با دستگاه خم کننده

یکی از روش تولید فنر استفاده از دستگاه خم کننده می‌باشد. از این نوع دستگاه برای ساخت فنرهای فرمینگ یا همان فنر فرم دار استفاده می‌شود. دستگاه خم کننده از یک مکانیزم خم‌کنندگی برای شکل‌دادن به فنر استفاده می‌کند. سیم‌ها به وسیله دستگاه به سمت مجموعه‌ای از غلتک‌ها راهنمایی می‌شوند و سپس آن را به یک سر ابزار متحرک هدایت خواهند کرد. این سر ابزار متحرک می‌تواند سیم را به صورت زیگزاگ، u و … شکل دهد.

نکته قابل ذکر این است که سر ابزار دستگاه خم کننده قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را نیز دارد. به همین علت یکی از مزیت‌های مهم این دستگاه محسوب می‌شود. چرا که می‌تواند با ایجاد خم کردگی در سیم‌ها، فنری با شکل دلخواه تولید کند. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع روش تولید فنر به آپارات کبیر فنر مراجعه کنید.

 

مطالب مرتبط: درباره تاریخچه فنر چه میدانیم؟

 

تولید فنر با دستگاه سیم پیچ

از دیگر روش‌های رایج در نحوه تولید فنر استفاده از دستگاهی به اسم کویل می‌باشد. از این دستگاه به منظور ساخت فنرهای مخصوصی استفاده می‌شود. این دستگاه بیشتر برای ساخت فنر پیچشی کاربرد دارد. در این روش سیم‌ها را در داخل دستگاه قرار می‌دهند. سیم‌های درون دستگاه بین چند غلتک در حال چرخش، خواهند چرخید و در نهایت به شکل سیم پیچ شده و فنری حالت می‌گیرند. جالب است بدانید که از این دستگاه برای ساخت انواع فنر فشاری نیز استفاده می‌کنند. با قابلیت‌های خوبی که این دستگاه دارد، می‌توان گفت که محصول نهایی یک فنر با کیفیت بالا را تولید می‌کند.

 

این مطلب بخوانید: کمک فنر چیست و نقش، انواع و اجزای آن کدام است؟

 

نحوه ساخت فنر با دستگاه شکل دهنده

از روش‌های دیگری که در نحوه ساخت فنر ها استفاده می‌شود. استفاده از دستگاه شکل‌دهنده می‌باشد. این دستگاه با استفاده ار ابزار اسلایدینگ سیم‌ها را به حالت و شکل ویژه‌ای شکل می‌دهد. قبل از شروع نحوه تولید فنر، شکل و ابعاد انتخاب شده برای تولید فنر موردنظر به دستگاه داده می‌شود. جالب است بدانید که این دستگاه دارای ۶ تا ۸ غلتک می‌باشد. سیم‌های درون دستگاه به وسیله همین غلتک‌ها دچار تغییر شکل شده و در آخر به شکل فنر صنعتی مورد‌نظر تولید می‌شوند.

 

نحوه ساخت تولید فنر با دستگاه شکل دهنده

 

مطالب مرتبط: بورس فنر تهران

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله شما را با مراحل تولید فنر آشنا کردیم و درباره نحوه تولید فنر توضیحاتی را ارائه دادیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این باره برای شما مفید واقع شود. همچنین شما متقاضیان گرامی می‌توانید انواع مختلف فنر از جمله فنر تسمه ای را با کیفیت بالا از کبیر فنر تهیه نمایید و در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی با کارشناسان مجموعه ما از طریق شماره‌های درج شده در سایت در ارتباط باشید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان می‌باشند.

keyboard_arrow_up